Η Mεσογειακή διατροφή, ένα από τα πιο διαδεδομένα διατροφικά μοντέλα ανά τον κόσμο, βασίζεται στην κατανάλωση ελαιολάδου ως κύρια πηγή λίπους. Τα τελευταία 50 χρόνια, έρευνες που πραγματοποιήθηκαν σε διάφορα μέρη της Μεσογείου, συμπεριλαμβανομένης της Κρήτης και της νότιας Ιταλίας, έδειξαν ότι η Μεσογειακή διατροφή είναι υπεύθυνη για τη μακροζωία των ντόπιων και την απουσία καρδιαγγειακών και πεπτικών νοσημάτων.

Η Μεσογειακή Διατροφή, πλούσια σε ίνες, βασίζεται στην κατανάλωση υγιεινών τροφών για το σώμα, λαχανικών και χόρτων. Λαχανικά, ζυμαρικά, ρύζι, όσπρια και φρούτα είναι τα κύρια συστατικά της, ενώ τρόφιμα ζωικής προέλευσης καταναλώνονται σε μικρές ποσότητες.
Αποκλειστικά ωμό ελαιόλαδο χρησιμοποιείται για σαλάτες και στο τέλος του μαγειρέματος. Τέλος, σε αυτό το διατρφικό μοντέλο, είναι συνηθισμένη η κατανάλωση μικρών ποσοτήτων κόκκινου κρασιού κατά τη διάρκεια των γευμάτων.

Ένα παράδειγμα Μεσογειακής διατροφής μπορεί να είναι:

 

Ελαιόλαδο Κύρια πηγή λίπους
Φρέσκα φρούτα, λαχανικά σε ποικιλία και αφθονία Αρκετές φορές την εβδομάδα                                                                                               
Τα γαλακτοκομικά προϊόντα, ιδίως το γιαούρτι και το τυρί Αρκετές φορές την εβδομάδα
Όσπρια, άφθονο ψωμί, ζυμαρικά και άλλα αμυλώδη τρόφιμα όπως ρύζι, πατάτες και άλλα δημητριακά                     Με μέση ημερήσια κατανάλωση και τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα
Λιπαρά ψάρια, πουλερικά και άπαχο κρέας Τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα
Κρασί, όταν καταναλώνεται Μαζό με το γεύμα

 

 

Και επίσης μην ξεχνάτε ότι το ελαιόλαδο:

• Έχει τον ίδιο αριθμό θερμίδων (9,3 ανά gr) με οποιοδήποτε άλλο φυτικό λίπος.

• Είναι μαζί με το αβοκαντέλαιο τα μόνα φυτικά έλαια που μπορούν να καταναλωθούν αμέσως μετά την ελαιοποίση χωρίς να χρειάζεται να υποβληθούν σε περαιτέρω επεξεργασία

• Είναι πλούσιο σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα: 60-80% ελαϊκό οξύ

• Έχει πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά οξέα ~ 14%

• Έχει περίπου 10% λινολεϊκό οξύ

• Κάθε κουταλιά της σούπας περιέχει περίπου το 10% της απαιτούμενης ημερήσιας ποσότητας βιταμίνης Ε

• Έχει υψηλή περιεκτικότητα σε φυσικά αντιοξειδωτικά και θρεπτικά συστατικά (π.χ. πολυφαινόλες, φλαβονοειδή, καροτίνες κ.λπ.)

• Έχει υψηλή περιεκτικότητα σκουαλενίου, που ρυθμίζει ενεργά το μεταβολισμό

• Δεν περιέχει νερό, πρωτεΐνες, γλουτένη, υδατάνθρακες, αλάτι ή κάποιο συντηρητικό

• Απορροφάται από το σώμα κατά 98%, ενώ παράλληλα διατηρεί σημαντικό ρόλο στην απορρόφηση λιποδιαλυτών βιταμινών

• Είναι άριστα εύπεπτο για το ανθρώπινο σώμα, ενώ η σύνθεση των λιπαρών του οξέων και η παρουσία χλωροφύλλης βοηθούν στη λειτουργία της πεπτικής οδού, διεγείρουν το ένζυμο παγκρεατική λιπάση, διευκολύνουν την έκκριση χολής και προάγουν το μεταβολισμό της ενδογενούς χοληστερόλης.

 

Πηγές:

www.sevitel.gr